Parkeren Plus werkt aan nieuwe app-versie
De overstap van een papieren gehandicaptenparkeerkaart (GPK) naar een digitale oplossing via de Parkeren Plus app, voor het parkeren op een betaald-parkeren plek, is een grote verandering. “Dat kost tijd en gewenning,” zegt Peter Tinselboer van SHPV. “Maar het levert ook veel gemak op. We werken continu aan verbeteringen om het gebruik eenvoudiger en toegankelijker te maken.”
Belangrijke verbeteringen in de nieuwe versie
Een belangrijk verbeterpunt is het gebruik van meerdere kentekens bij de Bestuurderskaart. “Tot nu toe moest bij wisseling van bijvoorbeeld lease- of huurauto steeds opnieuw documentatie worden aangeleverd,” vertelt Peter. “In de nieuwe versie van de app kunnen gebruikers drie favoriete kentekens instellen. Daarmee vervalt die extra administratie. Ook het machtigen van anderen voor de Passagierskaart wordt eenvoudiger. Nu kan één persoon gemachtigd worden. We werken aan een veilige manier om meerdere gemachtigden toe te voegen via DigiD. Dat past beter bij de praktijk van veel gebruikers.”
Voor houders van een bestuurders/ passagierskaart komt er meer flexibiliteit. Zij kunnen straks vaste bestuurders- en passagierskentekens combineren, waardoor het wisselen van kentekens minder handelingen vraagt.

Gebruiksgemak voorop
De app wordt technisch stabieler en slimmer. Een groot voordeel is dat gebruikers bij verlenging van hun GPK niets meer hoeven te doen. “De gegevens in de app worden automatisch bijgewerkt zodra de nieuwe kaart ingaat,” legt Tinselboer uit. “Zelfs als de papieren kaart nog niet is opgehaald bij de gemeente.” De app werkt op recente toestellen en besturingssystemen. Heeft u een Android-toestel, dan is versie 12 of hoger vereist. Heeft u een IPhone, dan heeft u een toestel nodig wat nog wordt ondersteund door Apple. Dit kunt u hier controleren. Niet iedereen is even digitaal vaardig. Daarom kunnen gebruikers hulp krijgen bij de digicoach in de bibliotheek. Ook is er altijd ondersteuning via het Centraal Loket Parkeren Plus: 085 – 212 61 90, 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Veiligheid en privacy geborgd
De app is goed beveiligd door het gebruik van DigiD. Alleen de gebruiker heeft toegang tot de persoonlijke gegevens. Gevoelige gegevens zoals BSN en kentekens zijn niet zichtbaar voor medewerkers. De RDW voert jaarlijks beveiligingstesten uit en gemeenten maken een privacyanalyse (DPIA). Daarnaast helpt de app oneigenlijk gebruik te voorkomen. “Doordat de papieren kaart niet meer nodig is voor betaald parkeren, is er minder kans op diefstal en misbruik,” vertelt Peter.
Vooruitkijken
Parkeren Plus blijft ontwikkelen. “In 2026 willen we de app ook beschikbaar maken voor buitenlandse kaarthouders,” zegt Tinselboer. “En we onderzoeken of we gehandicaptenparkeerplaatsen kunnen tonen op een kaart in de app. Dat zou veel gebruikers extra gemak bieden. We luisteren goed naar gebruikers en gemeenten. Met elke nieuwe stap maken we parkeren makkelijker, veiliger en beter toegankelijk voor iedereen.”
