Naar content

Informatie voor gebruikers

Makkelijker parkeren

Voor GPK-houders is parkeren niet altijd makkelijk. De regels verschillen vaak per gemeente en dat zorgt voor veel uitzoekwerk. Dat kost energie. Bovendien zijn die regels vaak niet goed te vinden. Dat zorgt voor onrust en onduidelijkheid. Met de Parkeren Plus app kunt u wel makkelijk parkeren. In de app ziet u direct welke regels gelden op de locatie waar u bent of waar u naartoe gaat.

Wilt u de app gaan gebruiken, download dan eerst de app via de Google Play store of de Apple-store (zie link onderaan deze pagina). Controleert u voordat u dit doet of u de DigiD app op uw toestel heeft. Controleer ook of deze actueel is en of u de ID-Check heeft uitgevoerd. Na het downloaden van de Parkeren Plus app logt u namelijk de eerste keer in via uw DigiD. Daarna doorloopt u een aantal stappen. Deze kunt u hieronder in het stappenplan nalezen of download het stappenplan als pdf.

Heeft u hulp nodig bij het installeren van de DigiD app, ga dan langs bij de digicoaches of medewerkers van het IDO in uw bibliotheek.

Alle parkeerregels op een rijtje

In de Parkeren Plus app kunt u makkelijk zien welke parkeerregels er voor GPK-houders gelden op de locatie waar u wilt parkeren. Wilt u vooraf alvast deze regels bekijken, type dan hieronder de naam van de gemeente in. U ziet direct de parkeerregels die daar gelden.
U ziet hier ook of de gemeente parkeren met de Parkeren Plus app toestaat. Verder staat er of de gemeente de kaarten die zij heeft uitgegeven, heeft geactiveerd en daarmee Parkeren Plus voor u als gebruiker mogelijk heeft gemaakt.

Stappenplan

Soorten GPK-kaart

De actie die u uitvoert in de app is afhankelijk van wat voor soort GPK u heeft. Er zijn 3 varianten mogelijk. De GPK-kaart voor instellingen doet niet mee aan Parkeren Plus.

U heeft een bestuurderskaart

Wanneer u voor de eerste keer inlogt in de Parkeren Plus app kunt u uw kenteken ingeven. Dit kenteken is daarna gekoppeld aan uw GPK. U kunt nu parkeren in de deelnemende gemeenten op betaald parkeren plekken, zonder de papieren GPK.

In de app kunt u zien wat de regelgeving is op de plek waar u parkeert. Soms is een extra handeling nodig, bijvoorbeeld wanneer er een maximale parkeertijd geldt. U start (en stopt) dan een parkeeractie. Is parkeren op die plek gratis, hoeft u niets te doen. Uw kaart heeft een doorlopend recht.

Let op – niet iedere gemeente biedt gratis parkeren op betaald parkeren plekken aan voor GPK-houders. U kunt dit altijd controleren in de Parkeren Plus app.

U heeft een passagierskaart of u heeft een combinatiekaart B/P

Wanneer u voor de eerste keer inlogt in de Parkeren Plus app kunt u 3 voorkeurskentekens ingeven. Deze kentekens zijn daarna gekoppeld aan uw GPK. Wanneer u gaat parkeren, maakt u een keuze uit een van deze 3 kentekens in de app en start een parkeeractie. U kunt dan parkeren in de deelnemende gemeenten op betaald parkeren plekken, zonder de papieren GPK.

In de app kunt u zien wat de regelgeving is op de plek waar u parkeert. U start altijd een parkeeractie in de app. Als u weer weggaat, stopt u deze parkeeractie. Wilt u een van de 3 kentekens wijzigen, dan kan dat. Houdt u er wel rekening mee dat het 3 dagen duurt, voordat u met dit gewijzigde kenteken kunt parkeren via de app.

Let op – niet iedere gemeente biedt gratis parkeren op betaald parkeren plekken aan voor GPK-houders. U kunt dit altijd controleren in de Parkeren Plus app.

Parkeren op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen

Parkeren met de papieren GPK kan nog altijd op de speciale algemene gehandicaptenparkeerkaarten. Op deze plekken parkeert u niet met de Parkeren Plus app.

Veelgestelde vragen

Is nog niet alles voor u duidelijk? Kijk bij veel gestelde vragen en antwoorden of neem contact met ons op.

  • Wat is Parkeren Plus?

    Parkeren Plus is de digitale versie van een papieren GPK in de vorm van een app. In plaats van de blauwe kaart op het dashboard kunt u de Parkeren Plus app gebruiken om te parkeren op een betaald parkeren plek. Via de app koppelt u een kenteken aan de GPK. Vervolgens kan met dat kenteken worden geparkeerd op een betaald parkeren plek.

  • Waarom Parkeren Plus?

    De papieren GPK zorgt voor frustratie, onterechte boetes en illegaal gebruik. De Parkeren Plus app maakt het proces eenvoudiger voor zowel gemeentes als de GPK-houders. Zo kunnen mensen met een handicap zorgeloos parkeren.

  • Hoe werkt Parkeren Plus?

    Parkeren Plus werkt heel eenvoudig. Om te parkeren op een betaald parkeren plek, start u met één klik in de app de parkeeractie. U hoeft nu geen papieren GPK meer op het dashboard te leggen. Ook kunt u in de app de parkeerregels in elke gemeente zien.

  • Hoe installeer ik de Parkeren Plus app?

    Download de app in de Apple Store of Play Store (zie linkjes onderaan deze pagina). Voer uw DigiD in en kies een code. Voeg vervolgens uw kenteken(s) toe.

  • Wie kan mij helpen met de ID-check van DigiD?

    Maak een afspraak met de digicoach in uw plaatselijke bibliotheek. Deze coach kan u helpen.
    Zie ook de website digihulp.nl van Seniorweb, ouderenfonds en andere organisaties.

  • Wat is het voordeel voor u als GPK-houder?

    Er zijn verschillende voordelen voor GPK-houders. Het maakt parkeren makkelijker.
    • Met de app kunt u parkeren in meerdere gemeenten. U hoeft dus niet meer per gemeente een aparte vergunning aan te vragen zoals nu in Utrecht en Arnhem.
    • De parkeerregels per gemeente zijn in een overzicht in de app makkelijk terug te vinden. Dit scheelt veel uitzoekwerk en onnodige naheffingen. De app kan gebruikt worden voor parkeren op betaald parkeren plekken i.p.v. de papieren kaart.

  • Hoe kan ik hulp krijgen en vragen stellen?

    Indien iemand niet digitaal-vaardig genoeg is, kan een medewerker telefonisch assisteren:

    • Voor hulp of vragen kunt u bellen met het Centraal Loket Parkeren Plus via telefoonnummer 085 – 212 61 90. Houdt uw GPK-nummer bij de hand.

    Wilt u hulp van iemand die met u meekijkt? Loop dan binnen tijdens het spreekuur van uw bibliotheek. U vindt hier mensen van het Informatiepunt Digitale Overheid.

  • Kan ik nu alleen nog maar gratis parkeren met de Parkeren Plus app?

    Ja, gratis parkeren op betaald parkeren plekken kan in de deelnemende gemeentes niet meer met de papieren GPK. Voor GPK-houders die de app niet willen of kunnen gebruiken bestaat nog altijd de mogelijkheid om te parkeren op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Om toch ook in een betaald parkeren gebied gratis te kunnen parkeren kunt u om hulp vragen bij het Centraal Loket Parkeren Plus. Hier kunnen ze het kenteken registreren in het landelijke GPK-register en een parkeeractie starten.

  • In hoeveel gemeentes wordt de Parkeren Plus app gebruikt?

    In eerste instantie wordt de app uitgerold in de 29 gemeenten die hebben meebetaald aan de ontwikkeling. Het gaat om de gemeenten: Alkmaar, Almere, Alphen aan de Rijn, Amersfoort, Arnhem, Barneveld, Bergen, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Helmond, Hilversum, Hoogeveen, Lelystad, Maastricht, Nieuwegein, Nijkerk, Rotterdam, Schiedam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Utrecht, Woerden, Zaanstad en Zeist. Zij sluiten in de loop van 2024 en 2025 geleidelijk aan. Vervolgens is de verwachting dat de overige gemeenten met gratis parkeren voor GPK-houders, in de loop van 2025 aansluiten.

  • Ik heb een bestuurderskaart en rijd in meerdere voertuigen. Hoe werkt de app voor mij?

    U kunt de Parkeren Plus app gewoon gebruiken. U kunt kentekens wisselen zonder wachttijd, mits de voertuigen op hetzelfde adres staan geregistreerd als de GPK-houder.

  • Ik heb de app gedownload maar bij het inloggen wordt mijn GPK niet gevonden?

    Dat kan bijvoorbeeld komen doordat uw gemeente nog niet is aangesloten bij deze app. Controleer of uw gemeente reeds deelneemt aan Parkeren Plus via het overzicht op de website. Indien uw gemeente nog niet deelneemt, kunt u op dit moment de applicatie nog niet gebruiken

  • Mijn gemeente neemt deel aan ParkerenPlus, maar ik kan niet inloggen want mijn GPK en BSN worden niet herkend?

    Neem contact op met uw gemeente, zij kunnen uw BSN toevoegen.

  • Hoe kan ik mijn kenteken koppelen?

    U kunt hiervoor gebruik maken van de Parkeren Plus app of bellen met het Centraal Loket via telefoonnummer 085-2126190. Tevens kunt u hulp vragen bij de digicoaches van het IDO in uw plaatselijke bibliotheek.

  • Bij het koppelen van mijn kenteken krijg ik de foutmelding dat het kenteken niet op mijn adres staat en het is een lease/huurauto of vervangend vervoer?

    Neem contact op met uw gemeente, zij kunnen uw kenteken goedkeuren. Deel met uw gemeente de papieren die aantonen dat u deze auto berijdt.

  • Hoe kan ik een parkeeractie starten/stoppen?

    U kunt parkeeracties starten en stoppen in de Parkeren Plus app of via het Centraal Loket via telefoonnummer 085-2126190.