Naar content

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen en antwoorden voor gebruikers

  • Wat is Parkeren Plus?

    Parkeren Plus is de digitale versie van een papieren GPK in de vorm van een app. In plaats van de blauwe kaart op het dashboard kunt u de Parkeren Plus app gebruiken om te parkeren op een betaald parkeren plek. Via de app koppelt u een kenteken aan de GPK. Vervolgens kan met dat kenteken worden geparkeerd op een betaald parkeren plek.

  • Waarom Parkeren Plus?

    De papieren GPK zorgt voor frustratie, onterechte boetes en illegaal gebruik. De Parkeren Plus app maakt het proces eenvoudiger voor zowel gemeentes als de GPK-houders. Zo kunnen mensen met een handicap zorgeloos parkeren.

  • Hoe werkt Parkeren Plus?

    Parkeren Plus werkt heel eenvoudig. Om te parkeren op een betaald parkeren plek, start u met één klik in de app de parkeeractie. U hoeft nu geen papieren GPK meer op het dashboard te leggen. Ook kunt u in de app de parkeerregels in elke gemeente zien.

  • Hoe installeer ik de Parkeren Plus app?

    Download de app in de Apple Store of Play Store. Voer uw DigiD in en kies een code. Voeg vervolgens uw kenteken(s) toe.

  • Wie kan mij helpen met de ID-check van DigiD?

    Maak een afspraak met de digicoach in uw plaatselijke bibliotheek. Deze kan uw helpen.
    Zie ook de website digihulp.nl van Seniorweb, ouderenfonds en andere organisaties.

  • Wat is het voordeel voor u als GPK-houder?

    Er zijn verschillende voordelen voor GPK-houders. Het maakt parkeren makkelijker.
    • Met de app kunt u parkeren in meerdere gemeenten. U hoeft dus niet meer per gemeente een aparte vergunning aan te vragen zoals nu in Utrecht en Arnhem.
    • De parkeerregels per gemeente zijn in een overzicht in de app makkelijk terug te vinden. Dit scheelt veel uitzoekwerk en onnodige naheffingen. De app kan gebruikt worden voor parkeren op betaald parkeren plekken i.p.v. de papieren kaart.

  • Hoe kan ik hulp krijgen en vragen stellen?

    Indien iemand niet digitaal-vaardig genoeg is, kan een medewerker telefonisch assisteren:

    • Voor hulp of vragen kunt u bellen met het Centraal Loket Parkeren Plus via telefoonnummer 085 – 212 61 90. Houdt uw GPK-nummer bij de hand.

    Wilt u hulp van iemand die met u meekijkt? Loop dan binnen tijdens het spreekuur van uw bibliotheek. U vindt hier mensen van het Informatiepunt Digitale Overheid.

  • Kan ik nu alleen nog maar gratis parkeren met de Parkeren Plus app?

    Ja, gratis parkeren op betaald parkeren plekken kan in de deelnemende gemeentes niet meer met de papieren GPK. Voor GPK-houders die de app niet willen of kunnen gebruiken bestaat nog altijd de mogelijkheid om te parkeren op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Om toch ook in een betaald parkeren gebied gratis te kunnen parkeren kunt u om hulp vragen bij het Centraal Loket Parkeren Plus. Hier kunnen ze het kenteken registreren in het landelijke GPK-register en een parkeeractie starten.

  • In hoeveel gemeentes wordt de Parkeren Plus app gebruikt?

    In eerste instantie wordt de app uitgerold in de 29 gemeenten die hebben meebetaald aan de ontwikkeling. Het gaat om de gemeenten: Alkmaar, Almere, Alphen aan de Rijn, Amersfoort, Amsterdam Arnhem, Barneveld, Bergen, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Helmond, Hilversum, Hoogeveen, Lelystad, Maastricht, Nieuwegein, Nijkerk, Rotterdam, Schiedam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Utrecht, Woerden, Zaanstad en Zeist. Zij sluiten in de loop van 2024 en 2025 geleidelijk aan. Vervolgens is de verwachting dat de overige gemeenten met gratis parkeren voor GPK-houders begin 2025 aansluiten.

  • Ik heb een bestuurderskaart en rijd in meerdere voertuigen. Hoe werkt de app voor mij?

    U kunt de Parkeren Plus app gewoon gebruiken. U kunt kentekens wisselen zonder wachttijd, mits de voertuigen op hetzelfde adres staan geregistreerd als de GPK-houder.

Veelgestelde vragen en antwoorden over de app

  • Hoe werkt de Parkeren Plus app?

    De Parkeren Plus app dient op de mobiele telefoon te worden geïnstalleerd. De gebruiker meldt zich in de Parkeren Plus app aan met het BSN. De gebruiker kiest zelf een PIN code. Met die PIN code kan de volgende keer de app worden gestart (inloggen met DigiD is dan niet nodig).

    In de app kan de gebruiker een kenteken opslaan bij de GPK. Bij een bestuurderskaart moet het kenteken op hetzelfde adres staan als het adres van de gebruiker.

    Bij een passagierskaart kunnen er drie kentekens in een ‘voorkeurslijstje’ worden geplaatst. Als een kenteken in het voorkeurslijstje wordt gezet, kan het drie werkdagen later worden gebruikt voor parkeren. De allereerste keer dat u een kenteken aan het voorkeurslijstje toevoegt kan het meteen worden gebruikt. Er mag onbeperkt worden gewisseld tussen de drie kentekens om een parkeertransactie te starten.

  • Moet ik als gebruiker nu elke keer de landelijke Parkeren Plus app gebruiken als ik wil parkeren?

    Nee. Wanneer u een bestuurderskaart heeft hoeft dat niet. Het kenteken dat is opgegeven bij de GPK kan, zonder actie van de gebruiker, steeds worden gebruikt om gratis te parkeren (in de gemeenten waar gratis parkeren geldt).
    Let wel op: bij gemeenten waar een maximaal aantal uren gratis mag worden geparkeerd, moet er wel een parkeertransactie worden gestart (en gestopt).

    Ja. Wanneer u een passagierskaart heeft of een combinatiekaart bestuurder/passagier. U zult moeten aangeven met welk kenteken u wilt parkeren, en een parkeertransactie moeten starten. Die parkeertransactie moet u weer stoppen wanneer u klaar bent met parkeren.

  • Hoe kan ik het kenteken van een bestuurderskaart wijzigen?

    In de Parkeren Plus app kan de gebruiker het kenteken wijzigen. Een voorwaarde is dat het kenteken op hetzelfde adres staat als het adres van de gebruiker. Als dat niet zo is, dan kan de gemeentebalie u helpen in het geval van een leaseauto, bedrijfsauto of tijdelijk vervoer (bijvoorbeeld bij schade aan uw eigen auto). De gebruiker moet wel kunnen aantonen dat de auto aan de gebruiker is toegewezen (bijvoorbeeld met een leaseverklaring).

  • Ik heb een gecombineerde bestuurders/passagierskaart. Hoe kan ik een kenteken toekennen en parkeren?

    In de huidige versie van de Parkeren Plus app werkt de app alsof u een Passagierskaart hebt. Dat betekent dat u 3 kentekens in een voorkeurslijstje kunt ‘zetten’. Op elk moment kunt u een van de drie kentekens gebruiken om te parkeren. U dient elke keer bij het parkeren (in een betaald parkeren gebied waar het voor u gratis is) een parkeertransactie te starten.
    In een volgende versie van de Parkeren Plus app kunt u ook 1 kenteken van een eigen voertuig invoeren. Dat kenteken heeft dan doorlopend recht (zoals bij een bestuurderskaart).

  • Ik heb als houder van een bestuurderskaart een leaseauto of bedrijfsauto. Kan ik ook gebruik maken van de landelijke Parkeren Plus app?

    Ja. In de eerste versie van de landelijk app zult u hiervoor langs moeten gaan bij uw gemeente. Reden hiervoor is het feit dat het voertuig niet op uw woonadres staat ingeschreven, en dat is een voorwaarde bij een bestuurderskaart. De medewerker van de gemeente kan het kenteken wel koppelen aan uw kaart.

  • Waarom zie ik niet het hele kenteken in de app maar een ‘X’ op de eerste vier posities?

    Vanuit het centrale systeem waar de gegevens worden opgeslagen worden alleen de laatste twee letters/cijfers van het kenteken getoond uit privacyoverwegingen.

  • Kunnen buitenlandse kaarthouders gebruik maken van de landelijke-app?

    In ieder geval tot eind september 2024 kunnen buitenlandse kaarthouders nog geen gebruik maken van Parkeren Plus. Ze kunnen wel parkeren op de Algemene Gehandicaptenparkeerplaatsen.

  • Hoe kan ik de regels die binnen een bepaalde gemeente gelden vinden?

    U kunt de naam van de gemeente invullen op het ‘Parkeren’ scherm in de app. Of u kunt het adres of naam van de organisatie/museum/theater etc invoeren. Als antwoord krijgt u het geldende GPK parkeerregime.
    Let op: er zijn gemeentes waarbinnen verschillende regels gelden, dus het is raadzaam in ieder geval de wijk binnen de gemeente te selecteren voor het zoeken.

  • Wat als ik het lastig vind een app te gebruiken of vragen heb?

    Heeft u vragen over de Parkeren Plus app, dan kunt u bellen met het Centraal Loket Parkeren Plus via telefoonnummer 085 – 212 61 90. Houdt uw GPK-nummer bij de hand. Het Parkeren Plus team kan u helpen bij vragen over het gebruik van de app, maar ook met het starten en stoppen van een parkeeractie en het koppelen van een kenteken.

  • Waarom zie ik het aan mijn bestuurderskaart gekoppelde kenteken niet in de app?

    Als het voertuig door de gemeente of het Parkeren Plus loket is toegevoegd aan uw bestuurderskaart, dan is het kenteken op dit moment helaas nog niet zichtbaar in de Parkeren Plus app. Dit probleem wordt onderzocht en in de komende tijd opgelost.
    Als u zelf een voertuig hebt toegevoegd aan uw bestuurderskaart, en daarna de Parkeren Plus App opnieuw installeert op uw mobiel, is het kenteken niet (meer) zichtbaar.
    Ook al is het kenteken niet zichtbaar, er is wel een parkeerrecht opgezet en u kunt gewoon parkeren. In de optie Parkeergeschiedenis ziet u bovenaan in de lijst het parkeerecht dat is opgezet (loopt door tot einde van de geldigheid van de GPK). Bij twijfel belt u naar het Loket 085-2126190 om zeker te weten welk voertuig op dat moment is gekoppeld.

  • Waarom loopt een parkeeractie voor een passagierskaart tot negen uur de volgende ochtend?

    Als u een parkeeractie hebt gestart voor de Passagierskaart, dient u deze ook weer in de app (of via het Loket) te stoppen als u wegrijdt. Als de parkeeractie niet wordt gestopt, dan loopt deze automatisch door tot negen uur de volgende ochtend. Dit is handig voor het geval dat in de gemeente waar u bent geparkeerd, vroeg in de ochtend ook betaald parkeren geldt. Indien er een maximum periode (bijvoorbeeld 3 uur) geldt dat u met een GPK gratis mag parkeren, dan stopt de parkeeractie automatisch aan het eind van de maximum periode.